ETT ÄVENTYR I
TROLLHÄTTAN
Bilderna är tagna från boken Hundertwasser av Harry Rand.
I torsdags var det min tur att presentera min arbetsplats. Förskolan, där jag arbetar, ligger i Trollhättan och det var jättekul att så många kunde komma, eftersom det är cirka 10 mil enkel resa för dem att köra.
Uppgiften för träffen var att imitera, återskapa och nyskapa. Jag kom på iden att låta sig inspireras av bildkonstnären, formgivaren och arkitekten Hundertwassers fantastiska bilder.
Alla i basgruppen fick välja en bild av hans konstverk och
låta sig inspireras, för att sedan återskapa sin känsla eller tanke genom att
forma "den" i hönsnät. Det som vi skapande i hönsnät blev då ett
nyskapande. Jag ville arbeta i ett tredimensionellt
material för att sedan klä in i det pappmanché .
Men under processens gång kom Lotta på att det var
intressant att låta nätet bli pyntat med olika saker som pärlor och piprensare.
Iden fick ta en annan vändning och vi följde den kreativa processen. Skuggan av de olika skulpturerna blev
spännande och jag såg hur man skulle kunna ha arbetat vidare med materialet.
Det hade varit intressant att placera våra installationer på en overheadapparat,
för att se hur skuggan hade utvecklats i ett större format. Denna idé får jag
utveckla vidare tillsammans med barngruppen vid ett annat tillfälle.
Att arbeta kreativt eller tillåta sig att få vara kreativa,
öppnar många nya dörrar. Det jag menar är att man vinner många förmågor med
detta i alla lärandesituationer. Den erkände vetenskapsmannen George Klein
skriver i boken ”Tankar om kreativitet och flow” att en kreativ person drivs av
problemet och upptäckarglädje snarare än att vilja uppnå konkreta
resultat. Skolans och universitetets
uppfostran till problemlösning i stället för problemformulering förkväver
kreativiteten.
I Reggio vill man att varje barn skall få chans till att
ställa sina egna hypoteser i en lärandesituation, ett undersökande och
experimenterande förhållningssätt skapas då. Barnet får chans att testa, göra
om och om igen och man ser detta som en naturlig del av lärandeprocessen. Jag möter ofta barn och även vuxna som är
rädda för att "misslyckas" vilket resulterar i att man inte vågar
testa nya saker eller områden. Varför är vårt samhälle så "hårt" med
ett icke tillåtande klimat? Vad skapar vi för människor egentligen, om ingen
vågar...? Jag tror att i alla lärande och i livets olika sammanhang skall man fokusera på processen istället för produkten. Att tillåta sig att "misslyckas" skall inte ses som något negativt utan snarare som vägen till möjlighet och just lärande.
När det var som roligast att skulpturerna i vår basgrupp, då
var tiden plötsligt slut. Jag hatar tiden! Innan basgruppen kom till min
arbetsplats var jag oerhört trött och tung i huvudet . Men med trevligt
sällskap och att kunna få vara kreativ så försvann det med en gång. Att tillåta
sig vara inne i ett flow är en underbar känsla, vilket jag tyckte att vi
var. Basgruppsträffarna ger oerhört
mycket och det kommer kännas konstigt att inte träffas, när denna kurs är slut.
Tack för en härlig kväll tjejer!!! Ser
redan fram emot nästa träff ....=)) Ni är bäst!
Jag hatar också tiden. Vi borde ha en hel helg tillsammans och massa gott rödvin ;)
SvaraRaderaDet var helt underbart och du var den perfekta värdinnan med massor av tålamod och bra förberedelser.
Tack Maria <3