lördag 1 oktober 2011

Miljö/ rummets betydelse för lärande möten...

”Miljön på förskolan kan inspirera barnen till gemensamma upptäckter, men miljön kan också omöjliggöra barnens möjligheter att lära tillsammans/…/ Vi bestämmer rummet, men rummet bestämmer också över oss”

                                                            ( Lyssnandets pedagogik, Åberg & Lenz Taguchi, 2007:33).

I Torsdagskväll träffades vår basgrupp på en förskola i Göteborgsområdet. Förskolan hade otroligt inspirerande miljö, både ute och inne. Det var Lotta i vår basgrupp som arbetade där. Hon visade olika material. Vi skapande också själva olika kreativa konstverk!!!.
 Förskolan var levande och ”personlig”. Med personlig menar jag att man som besökare möttes av värme och en yrkesstolthet, för det man arbetar med som förskolepedagog.
När man kom in i de olika miljöerna i rummen blev man sugen på att leka, dramatisera och att skapa. Miljön var väl genomtänkt och såååå inspirerande!!!

Själv tänker jag mycket på hur viktig, den tredje pedagogen är, det vill säga rummet/miljön. Att ”rummet” visar öppenhet, utforskande och är inbjudande. Miljön är så oerhört viktig och någonstans säger det mig, hur miljön är utformat, talar också om det förhållningssätt eller klimat som råder i den kultur som finns på förskolan. Allt detta går hand i hand.

När jag åkte därifrån hade jag fått massor av ny och positiv energi och ännu en gång blivit påkommen av vikten av den kreativa processens betydelse för det lilla barnet och människan i stort….tack för en inspirerande kväll tillsammans med er!!

                                              Tack Lotta för allt du ordnat och fixat med!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar