måndag 12 september 2011

Processinriktat lärande...

Hur kan man lära sig ny kunskap…
När jag tänker på att lära sig ny kunskap, handlar det inte om ”pränta in ” kunskapen för ett prov som man sedan har glömt ett dygn senare, för till vilken nytta. Det är knappast för elevens eller barnets bästa. Den kunskap som man inhämtar är väl meningen att man skall ha användning för hela livet för varför skall man annars lägga kraft på att lära sig den…???
Det finns olika inlärningsmetoder och ett av dem är ett processinriktat lärande, som man faktiskt har med sig resten av livet och kan minnas och reflektera över och ha användning av. Med det menar jag att ett processinriktat lärande är att lära sig kunskap på djupet…

Vad menas då med ett processinriktat lärande?
För mig handlar ett processinriktat lärande om de förhållningssätt som man som pedagog väljer att använda sig av. Man bemöter eleven som en jämställd och ser varje människa som en spännande kunskapskälla. Varje barn/ elev har alltid någonting att tillföra gruppen.
 Att arbeta processinriktat är att inte ha färdiga mallar eller svar. Det är att våga ledas av barngruppen och självklart måste man ha ett syfte och mål men samtidigt vara ”öppen” för nya infallsvinklar.
Att arbeta processinriktat skapar en större förståelse för barnet att se sin egen process och att våga lita och tro på sig själv som en lärande individ.

Man har mycket att vinna på detta förhållningssätt.  Eleven lär sig att vara KREATIV, tänka i nya banor, VÅGA TRO PÅ SIG SJÄLV, experimentera, STÄLLA HYPOTESER, använda sin FANTASI, se en MÅNGFALD av olika tankar och idéer….mm.


                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar