onsdag 2 november 2011

Konsten och Kärleken...

Jag tänker på att när man arbetar som atelierista utgår man från att se saker ifrån flera olika perspektiv. Att se fördjupning på det som man arbetar med, eller rättare sagt, ha en öppen och nyfiken syn på livet/barnet/människan. Detta förhållningssätt är verkligen intressant och just nu vill jag bara lära mig allt om detta!!
Har beställt boken Den meningssökande människan av Peter Gärdenfors… så nu vill jag bara börja läsa!!

I torsdags på Tarjas föreläsning pratade hon om att det inte är en slump att just vi som sitter här är här. De flesta har någon koppling till det estetiska/konsten. Hon menade att arbeta som atelierista är att stå för kärlek och konst…hmm vackert!!

Jag tyckte det var en intressant ingång. För jag tror att människor som arbetar med mjuka värden i samhället har en oerhört viktig funktion. Allt kan inte bara mätas i tid och pengar. Att införa de estetiska ämnena som verktyg i ett lärande är viktigt. Vi är ganska bra på detta i förskolan redan, men det är svårare i de högre åldrarna. Jag tänker mycket på begrepp som kreativ och vilken betydelse det har i en lärande situation, vad man än gör. Samma som processrelaterat perspektiv. Att se utifrån en process är för mig som att se ett bredare lärande, där barnet är medkonstruktör i sitt eget lärande. Att som vuxen våga släppa på givna ramar och att våga lita på att ”följa” barnet.

Nu när jag går denna kurs håller jag på att omvärdera och skapa en ny struktur, hur jag tänker i min roll som pedagog. Jag forskar och strukturerar upp all kunskap, som jag samlat på mig under utbildningstiden och den kunskap som jag lär mig dagligen i arbetslivet. Det är som att ingå i en process med sig själv… en egen process i sitt lärande genom livet. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar