fredag 27 januari 2012

Sokratiska samtal




Sokratska samtal 
När jag gick på lärarutbildningen och läste min inriktning mot bild och visuell kultur arbetade vi med metoden sokratiska samtal. Jag minns att detta var mycket givande främst för att det finns inga "rätt" eller "fel" svar. Men också för att alla i gruppen har chans att komma till tals. Jag tänker på att i alla grupper, oavsett om det är i ett arbetslag eller barngrupp, intar människorna i gruppen olika roller. Den roll man har kan bero på många olika saker, som b.l.a vilket bagage man har med sig från tidigare erfarenheter från livet. Dessa roller bryts upp med sokratiska samtal och den person som alltid tog ordet innan får chans till att lära sig att lyssna in de andra deltagarna. Den blyga personen i gruppen får också chans till att ta en större plats till exempel som samtalsledare. Det bästa är att varje deltagares åsikt framställs som viktig i ett gemensamt lärande!
Sokratiska samtalet utgår från text som innehåller etiska problem eller dilemman, motsägelser eller tvetydligheter. Texten skall erbjuda flera olika tolkningar. Deltagarna ska

·         utforska frågor tillsammans- genom eftertänksam dialog

·         vara öppen för många möjliga svar

·         lyssna aktivt

·         vara beredd att ompröva och kanske ändra sin åsikt

" De dialogiska dygderna bör följas: man bör inte falla in i debatt, det vill säga förfäkta sin egen åsikt utan lyssna på den andres argument. Man bör inte avbryta" (SOKRATISKA SAMTAL-ANN S. PIHLGREN).
Innan seminariets gång sätter man upp ett gemensamt mål dels för gruppen och dels för sig själv, som utvärderas efter tillfällets gång. Samtalsledaren ställer en inledande fråga både från text men också från deltagarnas egna upplevelser. När man pratar kring en vald text eller bilden synliggör man deltagarnas förförståelse och kanske också förutfattade meningar. Analysen innebär att man diskuterar hur upphovsmannen tänkt. Varför tror ni att han gör som han gör? Till sist utmynnar diskussionen i en värdefråga. Då ställer deltagarna idéerna i texten i jämförelse med sina egna liv och erfarenheter.

2 kommentarer:

  1. Hej Mia!
    Vilken fin sammanfattning du skrivit om Sokratiska samtal - jag blir nyfiken på att prova( jag missade ju tillfället i Frölunda).
    Är det du som gjort de coola teckningarna?
    Ha det så bra - ses torsdag!/ Lena

    SvaraRadera
  2. Tack vad glad jag blir:) Ja jag både målar och skissar fast nu blir det mest det sista främst beroende på tidsbrist. Men en dag drömmer jag om en egen atelje...hej då/ Vi ses kram

    SvaraRadera