lördag 21 januari 2012

MINA EGNA REFLEKTIONER
Under tiden jag har jag gått denna kurs, har jag förstått hur komplext det faktiskt är att arbeta som atelierista i förskola/skola. Jag har även förstått vilka egenskaper/värden man som pedagog kan vinna och ge barnen genom detta förhållningssätt. För mig är atelierista ett förhållningssätt som innefattar respekt, nyfikenhet och lyhördhet i en djupare tro på människan. Alla dessa tre egenskaper borde vara en självklarhet i skolvärlden, men tyvärr är det inte alltid så på grund av många olika faktorer, som till exempel tidsbrist, stora skolklasser och synen på kunskap mm. Jag vill i alla fall tro och hoppas att vi i framtiden har en atelierista på varje förskola i landet. Denna utbildning är i alla fall för mig en början till förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar