lördag 24 mars 2012

8 Mars 2012.

                             Battle of light- Ett flow och i att våga...




Denna kväll i kursen fick vi en timma på oss att skapa en ljusinstallation, av olika föremål som vi sedan skulle "battla" med. Sen tävlade vi mot varandra med våra skapande ljusinstallationer till hiphop musik. Det var grymt roligt!

När man arbetar med samtidskonst i ett lärande uppstår det spännande möten! Varför ingår inte samtidskonst som en obligatorisk kurs i lärarutbildningen, tänker jag...?

Att använda sig av subkulturer, som break- och streetdance och lyfta denna spännande kultur in i ett lärandesammanhang, blev för mig en intressant ingång. Att slå bort väggarna mellan fin och ful-kultur är också ett seende på vad faktiskt begreppet kunskap är och skall vara.

Det jag menar, är att riktigt bra lärande är skapat utifrån många olika sätt att lära sig saker på och då även för alla samhällsklasser. Att "battla" på universitetsnivå är kunskap på hög nivå där samhälle, normer, värderingar, processer och kreativitet håller samman och bildar en helhet i allt lärande.

Även tankar som, att våga och att pusha varandra, lyfts i detta sammanhang. Spännande!! Det blev en tävlan utan att fokusera på produkten eller vinnaren för alla var vi vinnare i att våga...
Jag "battlade" med barnen på förskolan dagen efter och det funkade där också. Barnen dansade som aldrig förr och en "vi-känsla" bildades i barngruppen. Tankar, som demokrati och låta alla komma till tals och synas, väcks och synliggörs genom denna övning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar