torsdag 29 december 2011

 Inför examinationen den 8 Dec
När jag kom hem efter vår examination, slog det mig hur lika våra tankar var mellan de olika basgrupperna, även fast vi arbetar på helt olika platser och är olika individer. Det var fascinerande. Jag reflekterar över begrepp som återkom under de olika redovisningarna, begrepp som förhållningssätt, kärlek, bemötande, kreativ process, öppen barnsyn, pedagogisk dokumentation, spännande och inbjudande miljö, många olika svar, att utvecklas som människa, en positiv människosyn, syn på lärande, kunskap, maktperspektiv, fantasi, kreativitet och konst… allt detta finns inom Reggio Emilia filosofin.
Den kunskap som jag fått när jag gått denna kurs, använder jag nu i mitt arbetslag. All denna kunskap gör att jag blir säkrare i min roll som pedagog. De bitar som jag har haft mest användning för rent praktisk är framförallt dokumentation och materialbiten. Jag ser verkligen fram emot en ny spännande och utvecklande vårtermin!
Här är sammanfattning av mina reflektioner, kring de bilder som jag valt ut, när vår basgrupp redovisade:
·         Synen på barnet/ lärandet
När barnet/eleven lär sig ny kunskap genom att få uttrycka sig, genom den estetiska dimensionen, vinner man många förmågor som till exempel tilltro till sin egen förmåga som en lärande individ, se sin lärande process, få ett rikare bildspråk, en  ”erfarenhetsbank” att hämta tankar och idéer ifrån och ett stärkt självförtroende.

”Ateljeristan Vea Vecchi talar om att det finns ett helhetsskeende inom den estetiska dimensionen. Ett sätt att inte skilja det kognitiva från det imaginära och att det finns en intensiv relation mellan tingen. Kunskap passeras oftast genom känslorna, speciellt hos barn och unga/…/ när hela kroppen och sinnena är med behöver kunskapen inte nötas in”

·         Miljön
När man har sett varandras verksamheter, har man fått många nya och rika idéer över hur man kan bygga upp olika miljöer. Jag har, i med kursen, fått en djupare förståelse över vilka samband allt har, det vill säga pedagogers synsätt/ förhållningssätt/ kunskapssyn/ barnsyn. Allt påverkar varandra och återspelar miljön.

”Miljön på förskolan kan inspirera barnen till gemensamma upptäckter, men miljön kan också omöjliggöra barnens möjligheter att lära tillsammans/…/ Vi bestämmer rummet, men rummet bestämmer också över oss” (Lyssnandets pedagogik, Åberg& Lenz Taguchi).

·         Att arbeta utifrån tema
Det är oerhört viktigt att arbeta med barnens intresse, att lyssna in och använda det som de pratar om i barngruppen. När man arbetar temainriktat återspeglar det också ett förhållningssätt. Ett förhållningssätt där ett processinriktat lärande blir synligt. När man använder sig av pedagogisk dokumentation och reflekterar över vilket nästa steg skall bli utvecklas både barn och vuxengruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar