onsdag 28 december 2011

Grupparbete i basgrupp 2. Gruppträff den 24 Nov 2011

När vi träffas i basgruppen, händer det något speciellt och med detta speciella menar jag att vi tillsammans skapar en sfär av ett gemensamt utforskande och undersökande. I dessa möten sker ett gemensamt lärande. De är magiska och värda sin vikt i guld. Jag känner att under hösten, som jag har gått kursen, har jag utvecklat mitt ”pedagogiska tänkande” mera. Ett av de mest givande momenten i kursen är när vi träffats i basgrupperna på varandras arbetsplatser. Jag menar att det är skillnad att prata om en plats och försöka återberätta eller att verkligen besöka, se och uppleva den. Att få träffa ”likasinnade” människor och diskutera och vända ut och in på det man är mest intresserad av är spännande och framförallt utvecklande, både för det egna arbetslaget och personligt. Det är just detta som gör att kursen är så givande.

När vi träffades den 24 Nov på en basgruppsträff i hammarkullen, blev jag oerhört inspirerad av dokumentationen som fanns där överallt. Jag fick massor av nya idéer och tankar på hur man kan dokumentera lärandeprocesser och det kändes inte så tungt längre utan snarare – oj vad roligt så kan man ju också göra…
”Pedagogisk dokumentation är ett förhållningssätt och en kommunikation” (Lenz- Taguchi, 1998,34).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar