onsdag 28 december 2011

Inför blogguppgiften den 15 December

Den pedagogiska miljön - EN KREATIV VERKSTAD
”Rummen kommunicerar något, de bär på en mening och innebörd. Som människa sätts man omedelbart i relation till rummet. Rummet sänder ut signaler likaså dokumentationer på väggen. Rummet talar till barnet, en tanke om vad ett barn är och skall vara och vad som förväntas av barnet, i rummet” (Lenz Taguchi, 1997).
Mina tankar kring uppbyggnaden av en pedagogisk miljö
 Miljön skall vara lockande och fantasifull. Barnen skall självklar vara delaktiga i processen. Genom att observera och diskutera tillsammans med barnen vad som sker i rummet, får man ut mycket fakta. Detta är viktig information som man sedan kan bygga vidare på. På min förskola gjorde vi i höstas, efter att vi observerat barnens olika lekar, en del av rummet till en rymdavdelning. Barnguppen pratade också mycket om Star Wars, vilket är många barnens stora intresse. Detta projekt kommer vi att fortsätta med under våren. I höst har vi arbetat med hur de upplever och tror att rymden kan se ut och vi har också byggt vårt eget solsystem.
”Hur vi pedagoger ordnar miljön på förskolan säger något om vad vi har för uppfattning om förskolans roll, barn och barns lärande” (Lenz-Taguchi,2007:28).
 Det var verkligen intressant att se vad som hände med lekstrukturen, efter att vi hade byggt upp rummet. Leken blev lugnare och barnen fokusera på att bygga med lego till sammans.
När jag besökte Sotenäs förskola och deras fantastiska miljö, blev jag verkligen inspirerad. Alla borde göra studiebesök där! När jag kom in i deras dramarum kände jag hur viktiga barnen var i arbetet. Miljön var utformad som en ”riktig teater” och man ville bara börja gå upp på scenen och göra ett framträdande. Färg, form av möbler och kuriosa var väldigt genomtänkt. Ateljén var också otroligt inbjudande och inspirerande. I ett hörn hade de en vacker sidenfåtölj, där barnen kunde läsa och titta i stora konstböcker, som personalen hade köpt på olika loppisar. Tänk vilken erfarenhet och kunskaper i livet barnen samlar på sig. Det var även rikt av olika material att skapa av. Det var en ateljé att minnas och att lära av.  
I Lenz-Taguchis bok Lyssnadets pedagogik beskriver hon några observationsfrågor för att lättare förstå vilken slags barngrupp man har att arbeta med när man skall arbeta med miljön.
Frågorna är följande:
·         Vad och var leker möts barnen? Var leker/möts barnen inte?
·         Vilka material använder barnen? Vilka material använder barnen inte?
·         Vad pratar barnen om (med varandra/med oss vuxna)?
·         Vad gör mig nyfiken?

Under hösten har jag, efter att ha sett och inspirerats av basgruppens arbetsplatser i dokumentation och miljö, fått nya tankar och idéer och det känns inte lika svårt längre med dokumentationsbiten. Nu känns det snarare roligt, utvecklande och oerhört viktigt.  Jag har även tänkt mer på materialbiten på vår förskola. Vi har skickat ut ett ”tiggarbrev” till föräldrarna, där vi hade en lång lista på saker som vi önskar oss, absolut inget tvång. Resultatet blev att föräldrarna kom med tapetböcker, toarullar, headset, stora klädkartonger, tyger tja allt möjligt. Vi skrev även med i brevet, vikten av att ha många olika material att skapa med i lärandesituationer. Detta för att barnen skall få ett brett register av erfarenheter i materiallära. Det blev ett spännande resultat i vår materialbank. Min dröm är att en dag ha ett stort förråd med alla möjliga skapandematerial dit man kan gå tillsammans med barnen för att hämta det man behöver när man skall skapa nya projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar