torsdag 29 december 2011

Inför arbetet med bloggen den 15 December

WORKSHOP- ATT SKAPA EN LJUDKONSTELLATION MED LERA SOM MATERIAL
Jag har tidigare skrivit vikten av och hur mycket det ger att lära tillsammans, att få uttrycka sina tankar och idéer och ”bolla” dessa med andra människors tankar och idéer. Att få omvärdera sina kunskaper och bygga nya eller välja att hålla fast vi sina egna. Det är en härlig känsla men det förutsätter också många saker som till exempel ett öppet klimat, ödmjukhet och nyfikenhet på de andra människorna man samtalar med. Detta har vi funnit i vår basgrupp och detta har verkligen fångats upp i denna kurs tycker jag. Det jag talar om är begrepp som förhållningssätt och bemötande. Det är egenskaper som bara finns där eller inte och det är svåra att sätta ord på. Det är dessa egenskaper som gör att en pedagog blir en bra pedagog. Det är också dessa egenskaper Reggio Emilia filosofin vill förmedla. Ett lärande där kärlek finns…otroligt skört och vackert!
Ett spännande moment i kursen var när vi hade workshop på Hdk, högskolan för konst och design och vi fick arbeta med att skapa i lera utifrån tema ljud. Första momentet var att tillsammans med en kurskamrat skapa olika ljud, med hjälp av föremål, som vi hittat i rummet. Lärarna tog också med en låda med massor av gamla saker det var alltifrån dockor, skedar frigolit, metallburkar mm som vi fick välja något från.
 Malin (min kurskamrat) och jag valde en gren ifrån en plastgran att skapa vårt ljud med. När vi drog med handen mot den blev det ett ”frasande ljud” ganska behagligt och skört. I med att vi var helklass och alla valde olika saker blev övningen ganska lång. Vi satt i en ring på golvet och ljudpresentatörerna stod i mitten. Man fick blunda och forma en lerklump med sina händer i cirka två minuter. När jag hörde ljudet började jag genast associera till olika minnen och känslor. Någon i gruppen berättade också att de såg olika färger när de blundade. Det var som en terapeutisk upplevelse. Ett ljud fick mig att associera till bilkrocken som jag var med om, för några veckor sedan. Ljudet påminde mig om det kraschande ljud, som lät när jag blev påkörd bakifrån och bilrutorna krossades. Jag kommer aldrig glömma den upplevelsen. Ett annat ”prasslande ljud” påminde mig om när jag var ute i sommarstugan på höstpromenad, ljudet av löv under skorna är en härlig upplevelse. Att få chans till att skapa från en känsla är en stark upplevelse och att bara använda hörseln och känseln är ett spännande moment. Jag märkte att jag var mer fokuserad på ”görandet” istället för tanken på att det behövde bli något. Just därför tror Jag tror att denna övning kan vara lyckad att genomföra med elever.
Nästa moment var att sammanställa fyra personers ljudskulpturer till en stor gemensam.  Det var en bra samarbetsövning. När vår grupp byggde upp vår skulptur, såg vi efter ett tag att det blev ett undervattenlandskap. Under tiden som vi byggde ihop delarna växte en berättelse fram.
När workshopen var slut var man verkligen trött i huvudet, det kändes att jag koncentrerat mig mycket och länge. I efterhand kan jag se många pedagogiska moment med denna övning som till exempel att våga lita på sin egen känsla, använda sin fantasi och kreativitet, bättre självförtroende, samarbetsövning, koncentration och att träna på att ta fram sina erfarenheter.  Man tränar också sin finmotorik, sätta ihop många små delar till en stor helhet. Denna övning skall jag prova på den förskola som jag arbetar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar